Fejlesztési oldal
Az alábbi programok egy része működőképes, letölthető és szabadon használható. Az ezek és a további félkész programok által, működésük eredményeképpen okozott esetleges károkért semmiféle felelősséget nem vállalok. Mindenki csak a maga felelősségére vegye őket igénybe.
DOS
WINDOWS (95/98/NT)
Leírás:
A program szerepjátékos mesélők munkájának
megkönnyítésére készült. Alkalmas földalatti útvesztők,
erdők, várak, házak felülnézeti terveinek elkészítésére.
Epson kompatibilis mátrixnyomtatón terveket és térképet
képes nyomtatni. Ha a gépben olyan hangkártya van, amely
rendelkezik CMF (Creative™ Music File) támogatású
szoftverrel, vagy eredeti Creative™ SoundBlaster™, akkor
szerkesztés közben zenét is hallgathatunk.
Fejlesztés:
A program Turbo Pascal 6.0/DOS környezetben készült.
Körülbelül 6000 sort tett ki a forráskód, ami azóta
megsemmisült. A program 1995-ben íródott.
Hardverigény:
286 AT, EGA monitor, DOS 3.1, 640 kbyte memória, 1 Mbyte HDD
Verzió:
Végső kiadott verzió letölthető innen: dundelux.zip (123 Kbyte)
Szerkesztett példa : Alquad2.zip (66 Kbyte)
Leírás:
A program egy lakást mutat be belülről. Mozogni a
FILE_ID.DIZ-ben leírt billentyűkkel lehet.
Fejlesztés:
A program DOS alatt futó DJGPP GNU C fordító (v1.2)
segítségével készült. Egy része C-ben másik fele
(elsősorban a grafika) 32 bites assembly rutinok
felhasználásával íródott. A futtatáshoz szükséges a
GO32.EXE, amely a letölthető csomagban szerepel. A forráskód
körülbelül 3000 sorból áll.
Hardverigény:
386 AT, VGA, DOS 5.0, 5 Mbyte memória, 5 Mbyte HDD
Verzió:
A demo letölthető innen: 3ddemo.zip (126 Kbyte)
Leírás:
1997-ben, amikor még az Internet térhódítása nem
szorította ki a BBS-ek használatát, meglehetősen jó
társaságok tudtak összejönni egy-egy BBS-en. A kommunikáció
nyelve a levelezés volt (elsősorban). A Budapest 2 BBS, amelyet
a QWERTY Kft. üzemeltetett, egy volt ezek közül. Mivel a BBS
program állítólag a sysop saját fejlesztése volt, nem
támogatott akkoriban modernnek tűnő offline
levelezőprogramokat (QWK, Bluewave...). Ha az ember nem akart a
MATÁV-nak túl sokat fizetni, ám sok levelet óhajtott írni,
megoldhatatlan probléma elé nézett. Illetve létezett egy
megoldás. A leveleket előre megírva, azokat ASCII
"protokollal" feltölthette a megfelelő rituális
varázslatok elvégzése után... Persze csak ha emlékezett
arra, hogy melyik címzetthez melyik file tartozott... De
ugyanezen év szeptemberében elkészült a BP2 Offline, ami
egyetlen automatizált hívással fel tudta tölteni a leveleket,
sőt az újakat le is szedni. Ez bizonyos sztringfelismerési
algoritmusok kidolgozásásval volt lehetséges. A felhasználó
számára egy rendkívül barátságos levélszerkesztési
környezetet biztosított. Az elolvasott leveleket tömörítve
tárolta. A csomag tartalmazott egy úgy nevezett QMT kodeket is,
ami az UUENCODE-hoz hasonlóan kódolta a bináris fájlokat.
Fejlesztés:
A program Borland C 3.1 környezetben készült. (A
kiegészítő QMT csomag szintúgy) A forráskód 10000 sor
körüli. A programnak nincsennek saját kommunikációs
rutinjai, egy BATCH file által betöltött FOSSIL rutinjait
használja. A QMT kódoló program még 1996-os fejlesztés.
Hardverigény:
286 AT, DOS 5.0, 640 Kbyte memória, FOSSIL.
Verzió:
A program 1.2-es verziója letölthető innen: Bp2lev.zip (138 Kbyte)
A csomag tartalmazza a QMT kodek legutolsó verzióját is.
RITUAL
COMMUNICATION BBS
Bemutató
Leírás:
Az Internet mára már kiszorította a BBS-eket. Már
csak kevesen használják szolgáltatásaikat, amelyek leginlább
a file transzferre és a levelezésre szűkültek. Persze mindig
voltak speciális BBS szolgáltatások is, amelyek például
teletext-et tették elérhetővé, vagy időjárásra vonatkozó
információval látták el a felhasználókat. A BBS-ek
szolgáltatásait az Internettel ellentétben általában nem
lehetett MEGVÁSÁROLNI, azt ki kellett érdemelni. A
rendszergazda (sysop) és a felhasználók (users) között
bizonyos szintű bizalmi viszony volt. A BBS szoftvere egy
komplex szerverprogramhoz hasonlít leginkább. Ilyen programnak
indult a Ritual Communication BBS is. Sajnos nem készült el
teljesen, mégis számos funkciót megvalósít. Egy komplex,
levelezőhálózatra és Internet E-MAIL-ra felkészített
levelezőrendszerből, egy teljes képernyős ANSI VT-220-as
szövegszerkesztőből, néhány grafikai vezérlőből és egy
osztott képernyős CHAT rutinból áll.
Fejlesztés:
A felhasznált programnyelv a Borland C 3.1. Az első
részletei vizsgafeladataim voltak a főiskolán, majd további
fejlesztésen egy főiskolai projekt során ment át. Itt került
bele például az RS-232 FIFO rutin és az ANSI emuláció is. A
forráskód meghaladja a 14000 programsort.
Hardverigény:
386 AT, EGA monitor, DOS 5.0, 640 Kbyte memória,.
Verzió:
Egy működő pillanatfelvétel: Rituac.zip (66 Kbyte)
BARI#8
Vírusirtó
Szükség szülte
Leírás:
Egyszer egy BBS-ről letöltött program miatt lett tele a
gépem vírussal. A vírust kifejezetten az adott BBS-nek szánta
egy jóképességű ám kevésbé jóindulatú emberke.
Másodmagammal egyszerre vettem észre, hogy fertőzöttek a
file-ok. Néhányan már addigra letöltötték őket. Mivel a
másik szemfüles emberke is értette a bitek nyelvét,
egymásról nem tudván párhuzamosan kezdtük analizálni.
Először elkészítettük a keresőket. Ekkor vettük észre
egymást. Az irtók kodolása már versenyszellemben folyt! Az
enyém sajnos kicsit később lett kész, és meglehetősen
fapados volt, ellentétben a konkurenciám egérvezérelt
menürendszeres programjával. Ám később kiderült, hogy az
nem tudja az EXE-k hosszát visszaállítani. Szóval végülis
holtverseny lett a végeredmény...
Fejlesztés:
Sebességre törekedvén Borland C 3.1-et használtam a
kódoláshoz. A forráskód meglehetősen rövid volt, tekintve,
hogy parancssor-vezérlésű volt a program. Sajnos a forrás
megsemmisült.
Hardverigény:
DOS 5.0, 640 Kbyte memória,.
Verzió:
A működő kereső és irtóprogram innen letölthető: Bh8virt.zip (34 Kbyte)
Leírás:
Egy egyszerű piano program AdLib vagy SoundBlaster
hangkártyára.
Fejlesztés:
A Borland C 3.1 alatt készült program forráskódja
mindössze 800 soros.
Hardverigény:
SoundBlaster, DOS 5.0, 640 Kbyte memória,.
Verzió:
Működő pillanatfelvétel: Piano.zip (9 Kbyte)
Leírás:
Az ember sosem tudhatja, hogy ki az, aki éppen egy Windows95
előtt ülve Internetezik. Ha mégis tudni akarja, akkor tegyen
fel arra a gépre egy WIdentServ programot. A program képes
jelenteni annak a felhasználónak a nevét aki éppen be van
lépve a Microsoft Windows-ba. A WIdentServ Ident szerverként is
működik, mivel a biztonságosabb rendszerek
"visszakérdeznek", és csak biztos válasz tudatában
adnak ki információt. (A későbbi IClient+ csak ezzel a
programmal hajlandó működni, ha a fingerelt felhasználó
szervere pl Unix v. Linux. Lásd a képen.)
Fejlesztés:
A fejlesztés eszköze Delphi2 volt. A begépelt forrás
minimális, ami a vizuális eszközöknek tulajdonítható.
Hardverigény:
Windows95 (újabban ez számít hardvernek...)
Verzió:
Nincsen letölthető verzió.
Leírás:
Egy kényelmes megvalósítása egy Finger kliensnek.
Plusszban DNS-en keresztül tud IP cím alapján DOMAIN nevet
meghatározni, illetve fordítva.
Fejlesztés:
A program Borland C 4.5 környezetben készült,
Win32s célra. API hívásokból áll, az Internet funkciókat a
Winsock rutinokon keresztül éri el. (LIB+HEADER)
Hardverigény:
-
Verzió:
Letölthető, működő demoverzió: Iclient.zip (288 Kbyte)
Leírás:
Felmerülhet a kérdés, hogy hogyan küldjünk levelet sok
embernek egyszerre? A SpreadMail megoldja ezt a problémát.
Minden kiválasztott címzettnek ugyan azt a szöveget küldi el,
opcionálisan lekérdezve a címzett nevét az SMTP szervertől,
behelyettesítve a szöveg @USER@ változójába. Néha
lehetőséget ad arra is, hogy álnéven levelezzünk...
Fejlesztés:
A program Borland C 4.5 környezetben készült,
Win32s célra. A GUI-t ObjectWindows felhasználásával
programozza. Az Internet funkciók a Winsock hívásain
keresztül valósulnak meg.
Hardverigény:
-
Verzió:
Letölthető, működő demoverzió: Spmail.zip (293 Kbyte)
CIF
Image compression Pack
experimentális
Leírás:
Sokféle képtömörítési eljárást ismerünk. Az
Interneten például a GIF és a JPEG a legelterjedtebben
(illetve majdhogynem kizárólagosan) használt képformátum.
Ezek közül a GIF tulajdonképpen minőségromlás nélkül
tudja visszaadni az eredeti kép élvezetét. Viszont nem
alkalmas (egyenlőre) 8 bitnél szélesebb képpontinformáció
tárolására, tehát egy scannelt fotót először le kell
redukálnunk 256 színre. A JPEG ellenben csak nagy
színfelbontású képek tömörítésére alkalmas. Ugyan már
fejlesztettek ki 8 bites JPEG algoritmust is, de ez a túl
diszkrét színtartomány miatt ideálisnak távolról sem
nevezhető. Mi hát a megoldás akkor, ha a felhasználó nem
ismeri a tömörítési technikák alkalmazásának feltételeit,
vagy ha több száz kép vár feldolgozásra, amiket
szétválogatni hosszú, és fáradságos munka? Természetesen a
CIF képtömörítő program! Mit tud a CIF? Először is
háromféle tömörítési algoritmus közül azt választja ki,
amelyik a legideálisabb a kép számára. Ezt a feladatot az un.
ImageWise algoritmus végzi el a felhasználó helyett. A
választható tömörítések a következők: LBM, Huffman és
egy Fraktálalapú algoritmus. Ez utóbbi a program nagy
újítása. A fraktálalapú tömörítés felveszi a versenyt a
JPEG-vel, és leelőzi azt. Egyedül a betömörítési időben
rosszab, de ez nem lehet probléma egy komoly cél esetén. A
program által létrehozott formátum és a használt
algoritmusok (egyenlőre) nem védettek, ezért szabadon
használhatóak.
Fejlesztés:
A program csak Windows 95/98 illetve NT környezetben képes
futni, tekintve hogy Borland C++Builder 3-val készült. A
forráskód főleg a Builder sajátosságai miatt jelentős
méretű. A be és kitömörítés folyamata alatt a program új
szálat (thread) indít, amelynek prioritása már szabadon
állítható, ahogyan az a fenti képen látszik. A program
megrendelésre készült, eredeti verziója ObjectWindows alapú
volt, és szakdolgozati témám volt.
Hardverigény:
640x480-as méreteknél nagyobb kép esetén legalább 16
megabájt memória ajánlott. A betömörítéseket 200 MHz-nél
gyorsabb gépen ajánlott végezni.
Verzió:
Az első kiadás letölthető innen. Ez lassú,
optimalizálatlan verzió. Az újabb, jobb hatásfokú
tömörítőt egyenlőre nem kínálom fel letöltésre.
File: CIFclass1.zip (550 Kbyte)